Her er ekspertens hybridfavoritter!

Lei av diesel? Her er fem anbefalte kjøp

Skal du ha ny bil er sjansen stor for at du bytter fra diesel til ladbar hybrid. Se hvilke modeller bileksperten anbefaler.



Artikkelen fortsetter under bilforsikringskalkulatoren.

Kjøpt ny bil? Sjekk prisen på bilforsikring her!


Kjenner du på de misbilligende blikkene når du starter dieselbilen din? Du er ikke alene. Salget av dieselbiler stupte i fjor. Dieselforbud i hovedstaden gjør ikke diesel mer attraktivt. Men lange avstander og kaldt klima gjør at elbil ikke er et alternativ som husstandens primærkjøretøy her i Furet Værbitt. Nå er det ladbar hybrid som teller, ikke minst takket være store avgiftslettelser.

Men hvilken skal du kjøpe?

Vi har bedt om råd fra Fred Magne Skillebæk, redaksjonssjef i Aller Medias bilredaksjon, som blant annet produserer artiklene i Dagbladet Bil, Autofil og Dinside Motor.


Skillebæk forteller at ladbar hybrid primært er et økonomisk og miljøvennlig alternativ for deg som kjører mange korte turer og som er flink til å lade ofte. Om du kjører lengre turer vil en klassisk hybrid gi mindre forbruk.

Det forklarer han med at ladbare hybrider trenger et mye større batteri enn de klassiske hybridene, som lades under kjøring.

  • Golf som ladbar hybrid veier 305 kilo ekstra. Det er som om du skulle hatt med deg fire voksne personer i bilen til enhver tid. Dermed går bensinforbruket opp når den ikke lenger går på strøm. På langkjøring, over 10-15 mil, er derfor en klassisk hybrid mer effektiv enn en ladbar hybrid, sier Skillebæk.

Men det er de ladbare hybridene som har fått de største avgiftslettene. Og det er disse det kjøpes mest av for tiden.

Regjeringen har varslet at de vil justere disse avgiftene, og det kan komme allerede til våren. Så om du vil nyte godt av lave avgifter på ladbar hybrid bør du handle raskt.

Her er fem modeller han mener er gode kjøp akkurat nå:


Hybridbiler

1. Toyota Prius Prime
Bensinmotoren på Priusen er mer effektiv enn bensinmotoren på noen av de andre ladbare hybridene, sier Fred Magne Skillebæk. Det betyr at en større andel av energien i bensinen går ut som energi i hjulene.


Hybridbiler

2. Golf GTE
Golf treffer den norske bilbrukeren midt i hjertet. VW har brukt generasjoner på å gjøre Golf bra, og her får du en bil med alle Golfens gode egenskaper, samtidig som du får den ladbar og med avgiftssubsidier.


Hybridbiler

3. Outlander Hybrid
Dette er Skillebæks anbefaling om du trenger firehjulstrekk og litt større plass. Per i dag er Outlander den eneste ladbare kompakt-SUVen. Toyota RAV4 finnes som hybrid, men ikke ladbar.

Outlanderen går skapelig langt på strøm. Men det betinger at du bruker den riktig, altså lader den ofte.


Hybridbiler

4. VW Passat GTE
Den typiske firmabilen, og den mest solgte bilen i klassen. Akkurat som med Golf får du en populær og bra bil med avgiftsreduksjon. Og ikke minst flere hestekrefter og mer utstyr til samme pris som bensin- eller dieselbrødrene. Dette er gjerne viktig for firmabilkundene.


Hybridbiler

5. Bmw 225 XE e-drive
Bilen for deg som vil ha litt sportslige kjøreegenskaper. Den har bra med plass og firehjulstrekk. Den har fått kritikk for lav rekkevidde på strøm, så om du er opptatt av miljø og vil kjøre langt på strøm faller den litt igjennom.


Ligg unna de store SUVene

Han anbefaler ikke å kjøpe de store SUVene som ladbare hybrider, som BMW X5 og Volvo XC90, selv om det er på disse avgiftslettelsene er størst.

  • Dette er biler du neppe ville ha funnet på å kjøpe med bensinmotor før de ble ladbare. De bruker mye drivstoff, og selv med elmotor klarer de ikke å demme opp for økt forbruk i forhold til diesel, sier Skillebæk.

Han sier det reelle forbruket med normal kjøring her til lands vil være mye større enn det som er oppgitt fra produsentene.

  • De ladbare hybridene veiere flere hundre kilo ekstra. Om du ikke lader ofte og bruker bilen til langturer vil du bruke mye mer drivstoff enn om du kjøper en ren bensinbil.

Skillebæk mener diesel har blitt svartmalt på grunn av svevestøvproblematikken i de store byene. Han mener diesel fortsatt har noe for seg i distriktene:

  • Jeg pleier å sammenlikne med å slippe en fjert. I skauen gjør den ingen skade, men i heisen er det ikke noe særlig.


Hybrid eller diesel? Uansett skal du ha god pris på bilforsikring.