Skal du kjøpe bruktbil?

Vi kjøper stadig flere bruktbiler, og så langt i år har det vært 313 319 eierskifter. Samtidig er bilkjøp det vi nordmenn klager inn mest til Forbrukerrådet – bare i 2016 ble det klaget inn 7 962 saker. Det er derfor lurt å gjøre en god undersøkelse og gå grundig til verks før du signerer kjøpspapirene.

Frem med lupen

Enten du tar en titt på bilen hos en bruktbilforhandler eller privatperson, er dette punktene vi råder deg til være ekstra obs på:

  • Lakk- eller rustskader: sjekk innerskjermer, underside på dører, skjermbuer bak, bakluke, under bilen, eksosanlegg og bremseskiver.
  • Tidligere kollisjonsskader: let etter avstand/skjevheter mellom karrosseriplater samt streker i lakken øverst i døråpningene, som kan indikere at bilen har vært omlakkert.
  • Lys utvendig og innvendig: sjekk at glass og reflektorer er intakt.
  • Dekk: er mønsterdybden korrekt og jevn på begge sider? Hvis ikke kan det bety feil hjulstilling, noe som krever videre undersøkelse.
  • Elektronikk: fungerer kontrollamper, brytere, instrumenter, vinduer, speil, vifte, klimaanlegg, varme i seter og vinduer, vindusspyler og GPS?
  • AC: skru ned på laveste nivå og kjenn at det blir kaldt relativt raskt.
  • Er det noe fuktighet i bilen? Kjenn etter eventuell mugglukt, dette kan i så fall skyldes lagring eller lekkasje rundt tak/vinduer.

Videre kan du spørre selgeren om motoren har opplevd olje- eller kjølevannlekkasje, og om batteriet er godt festet (og rent). Du bør også forsikre deg om at alle nøkler følger med, hvis ikke er det viktig å få merkeforhandleren til å deaktivere bortkomne nøkler. Dersom bilen har automatgirkasse, kan du høre om denne har noen gitte serviceintervaller.

Under prøvekjøringen

Under prøvekjøringen er det en del ting du bør ha i bakhodet. Det anbefales at du bruker minst 30 minutter og tester bilen i både lav og høy hastighet. Før du setter på motoren kan du pumpe noen ganger på bremsen og presse foten ned på pedalen. Hvis pedalen siger ned når du skrur på motoren tyder det på at bremseservoen fungerer. Deretter kan du høre på lyden fra motoren. Er det noen ulyder, eller virker alt som detskal? Test deretter clutch og gir. Har bilen automatgir kan du kontrollere at bilen girer mykt og uten spesielle lyder. Se også om bilen drar til en av sidene når du kjører eller bremser kraftig. Dette kan skyldes slitte bremser, og bør undersøkes nærmere. Ps. Finn en vei uten hjulspor, da dette kan påvirke stabiliteten.

Dokumentasjonen i orden

Servicehefte, test- og vedlikeholdsrapporter og eventuelle reparasjoner er dokumentasjon du bør få med deg skriftlig. Andre formaliteter du med fordel kan finne ut av er:

  • Har bilen noen heftelser, altså er det pant/gjeld i bilen? Sjekk Brønnøysundregistrenes nettsider.
  • Er alle avgifter er betalt? Sjekk om årsavgiften er betalt hos Skatteetaten.
  • Er bilen EU-godkjent? Dette ser du hos Vegvesenet.
  • Ser serviceheftet OK ut? (Sjekk at servicer er utført i henhold til krav om kilometerstand og tidspunkt. Dette er spesielt viktig hvis bilen har resterende nybilgaranti).
  • Dersom bilen er utsatt for skade, hvordan ble den reparert? Er det byttet ut noen vesentlige deler?
  • Virker bilens kilometerstand riktig?
  • Er bilen rustbehandlet?
  • Er selgeren den virkelige eieren av bilen?

Ideelt sett kan du ordne en kjøpstest eller tilstandsrapport hos et verksted eller NAF. Dette vil kunne gi deg detaljer som er vanskelig å oppdage selv. Hvis ikke kommer du langt med denne sjekklisten, og ved å være litt petimeter. 

Ikke glem bilforsikring!

Glem for all del ikke å forsikre bilen din før du vrir om nøkkelen og tar din første kjøretur. Sjekk pris på våre gode bilforsikringer – vi tilbyr superkasko, kasko med leiebil, kasko, delkasko og ansvarsforsikring.

Kilder:

Illustrasjonsbilde av en bilsjekk

Kontakt oss

Ring oss:

02136 eller +47 21 93 31 00 (fra utlandet)

Send e-post:

kundeservice@trollforsikring.no

Adresse:

Munkedamsveien 35
Postboks 1442 Vika
0115 Oslo