Denne knappen blir snart påbudt

Denne knappen blir snart påbudt Idag er denne knappen ekstrautstyr på nye eGolf. Fra 2019 må du ha den.

Skal gi elbilen din motorlyd.



Artikkelen fortsetter under bilforsikringskalkulatoren.

Ikke betal mer enn du må! Sjekk prisen på bilforsikring her!

I takt med at antallet elbiler har eksplodert på norske veier de siste årene, er det ingen overraskelse at en del av gavepakkene til elbilfolket etterhvert vil bli redusert. Politikernes bompenge-bonanza gjør likevel at eierne av diesel- og bensinbiler fortsatt vil bli straffet for å sette seg bak rattet, og dermed kommer elbil-andelen til å fortsette å vokse.

Det er selvsagt bra for miljøet, og det er også bra for støynivået fra privatbilistene, ettersom elbilene er tilnærmet lydløse i lave hastigheter.

Men ikke alt er like rosenrødt som det virker: Mange er nemlig redde for å bli påkjørt av lydløse biler.


UANSETT HVILKEN BIL DU HAR: Sjekk hvor mye du kan spare på bilforsikring her!


Hva? Er det galt å være lydløs også?

Ifølge en undersøkelse lagd for Hyundai Norge svarte 37 prosent at de "hadde følt at de har vært i ferd med å bli påkjørt av en elbil fordi de ikke hørte den". I samme sak på Broom er det imidlertid ingen fra politi, vegvesen eller Norsk elbilforening som kjenner til at noen faktisk har blitt alvorlig skadet etter å ha blitt påkjørt av en elbil fordi den ikke lagde lyd.

Det kan altså sies at frykten for lydløse biler, er større enn faren for å bli truffet av lydløse biler. Samtidig blir det litt for enkelt. Det er tross alt flere gode argumenter som taler for at elbiler faktisk bør avgi lyd, og spesielt gjelder dette mot de som er svaksynte eller blinde.


FÅ 40% BONUS NÅR DU FORSIKRER DIN FØRSTE BIL HOS TROLL FORSIKRING!


EU med påbud om lyd

Fra 2019 skal uansett alle nye elbiler, inkludert hybrider, gi en varsellyd så lenge farten er under 20 kilometer i timen. Over denne hastigheten er det uansett ikke motoren du hører, men lyden av dekk mot underlaget.

Hyundai Ioniq er blant elbilene som allerede simulerer motorlyd når farten er lav, mens det på den helt nye eGolfen er tilgjengelig som ekstrautstyr til cirka 1.250 kroner når man bestiller bilen.

  • Lyden kan slås av med en knapp, men aktiveres likevel automatisk når bilen starter igjen, sier Øyvind Knudsen, fra Hyundai Norge i følge Broom.

Kan jeg velge min egen drømmelyd?

Selv skulle vi selvsagt ønsket at elbilens lyd kunne velges fritt, for eksempel ved at elbilen din rumlet som en grom V8, eller at du kunne velge en godlyd som får deg til å glise hver gang du ruller ut av garasjen.

Men slik er det dessverre ikke.

  • De nye EU-reglene slår fast at den kunstige lyden skal "ligne lyden av en bil med eksplosjonsmotor i samme kategori". Det vil i praksis si at en stor elbil skal lage lyd som en stor bensin- eller dieselbil, og at en liten elbil skal lage lyd som en mindre bensinbil, sier Knudsen.

NY ELLER GAMMEL BIL: Se hvor mye du kan spare på å forsikre bilen din hos Troll