Sitter du mye stille?

Tips til deg med en stillesittende jobb

Inaktivitet og stillesitting kan få flere negative helsekonsekvenser, og derfor anbefaler Helsedirektoratet at vi blir flinkere til å bevege oss både på – og utenfor arbeidsplassen.

Vi nordmenn er da spreke – eller?

Vi nordmenn er jo født med ski på beina, har en stor kjærlighet for naturen og er glade i å bevege oss. Men hvor aktive er vi egentlig? Helsedirektoratet anbefaler at voksne trener minst 150 minutter med moderat aktivitet hver uke, altså en halvtime hver dag. Med moderat trening menes aktivitet som gir deg raskere pust enn vanlig, som hurtig gange. Alternativt 75 minutter med høy intensitet i uken, som løping.

I aldersgruppen 20–64 år ser man at kun 34 prosent av kvinnene og 29 prosent av mennene følger denne anbefalingen. Helsedirektoratet råder også til å trene to styrkeøkter i uka, noe 18 prosent kvinner og 20 prosent menn gjør.

Vi anslås også å bruke nærmere 60 prosent av tiden vår i ro (utenom soving). Av 17 timer i våken tilstand tilsvarer dette 10 timer inaktivitet. Forskning viser at stillesitting – også for de som trener på fritiden – øker faren for sykdommer som type 2-diabetes og hjerte- og karsykdommer, og generelt gir dårligere helse. Derfor er oppfordringen fra Helsedirektoratet klar: De fleste bør redusere tiden man sitter stille, også de som er aktive.

Gode effekter

Så fort du reiser deg fra stolen vil det skje positive effekter. Du vil få økt blodsirkulasjon og bedre regulering av blodsukkeret, samt at du får klarnet hodet.

Her er noen aktivitetstips du kan snike inn i hverdagen:

  • Gå, løp eller sykle til og fra jobb, om mulig.
  • Velg trappen i stedet for heisen.
  • Drikk mer vann – ta korte pauser for å fylle glasset/flasken.
  • Ta møtet utendørs! Hvis du og en kollega skal diskutere en problemstilling kan dere ta praten gjennom en rusletur.
  • Reis deg og gå bort til kollegaen din, i stedet for å sende en e-post.
  • Kommer det besøk til deg? Møt de i resepsjonen.
  • Bytt sittestilling, og bruk heve- og senkefunksjon på pulten din om du har dette.
  • Ta noen armhevinger mot pulten, knebøy og legghev.
  • Stå og gå når du prater i telefon.

Kilde: NRK og HelseNorge.

Yoga

Kontakt oss

Ring oss:

21 93 31 00

Send e-post:

kundeservice@trollforsikring.no

Adresse:

Munkedamsveien 35
Postboks 1442 Vika
0115 Oslo

Org.nr: 991 226 281