Spar 100 000 på e-Golf!

Så lenge rekkevidden holder til din bruk er det lite å bekymre seg over. Her er ekspertens tips.



Artikkelen fortsetter under bilforsikringskalkulatoren.

Ikke betal mer enn du må! Sjekk prisen på bilforsikring her!


Artikkelen fortsetter under bilforsikringskalkulatoren.

Ikke betal mer enn du må! Sjekk prisen på bilforsikring her!


Drømmer du om en ny e-Golf må du ut med 306.900 kroner før ekstrautstyret suger enda noen lapper ut av lommeboka.

Er du villig til å ofre nybil-lukta og litt rekkevidde? Da er det mye å spare på å kjøpe brukt i stedet.

I skrivende stund er det over 1900 elbiler oppført på Finn. Hele 1700 av dem er fra 2013 eller nyere.

Har du lyst på brukt e-Golf, er det hele 179 stykker til salgs. Du får dem brukt helt ned mot 175.000 kroner.

Nå er det vel og merke en helt ny modell på vei ut på markedet, men batterikapasiteten på brukte elbiler har holdt seg langt bedre enn mange skeptikere spådde på forhånd.

Mest solgte elbiler, siste 3 år

NY ELLER BRUKT BIL? Sjekk alltid prisen på bilforsikring hos Troll.


Lite å bekymre seg over

Mange har nemlig vært bekymret for at batterikvaliteten på elbilene skal stupe ved vanlig bruk.

Den frykten er ubegrunnet, ifølge Benny Christensen, bruktbilekspert og journalist i Broom. Han ville ikke ha bekymret seg over batteriene på nyere elbiler.

  • Det er ikke som med gamle smarttelefoner som må lades to-tre ganger om dagen. Elbilbatterier har holdt overraskende bra, og kapasiteten er bedre enn selv de største optimistene hadde håpet på, sier Christensen.

Han sier det finnes eksempler på Nissan Leaf som har gått flere hundre tusen kilometer som taxi, og som fortsatt har 80 prosent batterikapasitet igjen.

  • Om du kjøper en Think fra 2003 er det selvsagt noe annet. Men på tre til fire år gamle kurante elbiler som Leaf eller e-Golf er ikke dette noe å bekymre seg over, sier Christensen.

Han er ikke redd for å anbefale å kjøpe brukt elbil som er to-tre-fire år gammel.

  • Jeg funderer faktisk på å bytte ut diesel-SUVen min med brukt elbil selv, sier han.

Han tar imidlertid et forbehold om hva du skal bruke bilen til. Du må ikke kjøpe en bil med nominell rekkevidde på 20 mil om du skal kjøre til en hytte som er 18 mil unna. Om vinteren er rekkevidden i praksis kanskje 12 mil.


Broom-Bennys tips til deg som skal kjøpe brukt elbil

Bremsene
De brukes ikke så mye siden motorbremsen regenererer strøm. Det kan gi rust, og mange må bytte skiver.

Bruktimporterte biler
Mange elbiler er bruktimporterte, ikke minst fra California. Disse har ikke vinterpakke med oppvarmet sete, ratt og batteri. Særlig det siste betyr mye for rekkevidden i vinterkulda.

De første e-Golfene hadde heller ikke varmepumpe som standard. Da tar det lengre tid å få kupeen varm på de kalde dagene.

Gjør hjemmeleksen
Det lønner seg å lese seg opp før man kjøper, gjerne på nettfora hvor du møter folk som har brukt bilen over lenger tid, og her er norske elbilforum et godt eksempel. De har ofte mer erfaring enn biltestere som bare tester nye biler.

LEI AV Å BETALE FOR MYE? Sjekk alltid prisen på bilforsikring hos Troll!