Ny bil? Kast de gamle startkablene!

Husk at Troll gir veihjelp på alle kaskoforsikringer.


- De gamle startkablene er det bare å kaste!

Ekspertens råd er krystallklart. Heldigvis er det fortsatt håp for deg som vil hjelpe naboen.


- Startvansker som følge av utladet eller flatt batteri er den hyppigste grunnen til at vi må rykke ut, sier Stian Jahren, Technical supervisor hos Viking Redningstjeneste.

Og han burde vite hva han snakker om. Han har sin base på Viking Detalj på Alnabru i Oslo, og den Vikingstasjonen er en av de største i Norge, og ligger på mellom 60 og 70.000 oppdrag i året.


Men hvorfor skal man ikke bruke startkabler?

  • Det skyldes ganske enkelt at moderne biler har så mye følsom elektronikk at det skal utrolig lite til før noe går galt, sier Jahren. I verste fall kortslutter du hele bilens elektriske anlegg, men du kan også utløse mystiske senskader. Det kan være ryggekameraet ditt som plutselig slutter å virke, eller at du noen måneder senere begynner å få feilmeldinger fra en av bilens sensorer.
  • Det er ikke bare irriterende, det blir dyrt også. For når slike feil knyttes til bruk av startkabler betyr det ganske enkelt at du ikke får dekket reparasjon på bilens garanti eller reklamasjon.
  • Vi sier jo ikke dette for å være vrange, sier Stian Jahren. Vi sier det fordi vi har sett så mange eksempler på hvor galt det kan gå, og ikke minst hvor dyrt det kan bli. Det er altså en svært god grunn til at ingen av våre sjåfører får lov til å bruke vanlige startkabler.

Men hva skal man gjøre da, når naboen står der med flatt batteri og det er 20 minus?

  • Da må du skaffe deg utstyr som lar deg hjelpe naboen på en trygg måte. Idag finnes det mere moderne utstyr, som for eksempel ekstern startbooster som har innebygget vern mot kortslutninger, fortsetter Stian Jahren.

Trykk på play-knappen for å se video av startboosteren i praksis:


Som du ser i videoen er det her bare å koble klemmene på batteriets pluss- og minuspoler, og så starte bilen når boosteren sier ifra.


Men hva hvis du kobler feil?

  • Da vil ikke boosteren gi strøm, sier Stian Jahren. I tillegg vil det stå i displayet at du har koblet feil. Her vil altså absolutt alle klare å koble riktig.
  • I praksis er en slik startbooster en miniutgave av det utstyret en proff bilberger bruker, sier Jahren, og fortsetter: Slike boostere fås i flere prisklasser og fungerer stort sett på akkurat samme måte. Det som skiller er normalt hvor lenge de beholder kapasiteten, og hvorvidt de også kan brukes til å lade andre ting.

Den modellen vi i Viking selger koster rundt 2.000 kroner, men er til gjengjeld grundig testet. Selv har jeg alltid en liggende i privatbilen, og ved å lade den opp en gang i året vil den alltid fungere når jeg trenger den, sier Stian Jahren, og avslutter med å minne om at kundene alltid kan ringe Viking for profesjonell hjelp.


Ikke glem å sjekke hvor mye du kan spare på bilforsikring!


Kast de gamle startkablene - Ikke bruk dem, sier Stian Jahren fra Viking Redningstjeneste. FOTO: Kristoffer@Eastwood



Kontakt oss

Ring oss:

02136 eller +47 21 93 31 00 (fra utlandet)

Send e-post:

kundeservice@trollforsikring.no

Adresse:

Munkedamsveien 35
Postboks 1442 Vika
0115 Oslo