Tips til deg med en stillesittende jobb

Har du en jobb der du sitter mye i ro? Inaktivitet kan få flere negative helsekonsekvenser, og Helsedirektoratet anbefaler pauser hvor du beveger deg noen minutter opptil flere ganger i løpet av dagen. Ikke minst anbefaler de trening på fritiden.

Vi nordmenn er da spreke – eller?

Vi nordmenn er jo født med ski på beina, har en stor kjærlighet ovenfor naturen og er glade i å være aktive. Men hvor aktive er vi egentlig? Helsedirektoratet anbefaler at voksne trener minst 150 minutter med moderat aktivitet hver uke, altså en halvtime hver dag. Med moderat trening menes aktivitet som gir deg raskere pust enn vanlig, som hurtig gange. Eventuelt 75 minutter med høy intensitet i uken, som for eksempel løping.

I aldersgruppen 20–64 år ser man at kun 34 prosent av kvinnene og 29 prosent av mennene oppfyller denne anbefalingen. Helsedirektoratet råder også til å trene to styrkeøkter i uka, noe 18 prosent kvinner og 20 prosent menn gjør. Med dette utgangspunktet er det ekstra viktig at vi – som har inaktive jobber – får lagt inn bevegelse i løpet av arbeidsdagen.

Gode effekter

Langvarig stillesitting er forbundet med høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer, depresjon og tidlig død, og det er derfor viktig å bryte opp arbeidsdagen. I det du reiser deg fra stolen vil det skje positive effekter som økt blodsirkulasjon og bedre regulering av blodsukkeret. Det er også nøkkelen til å få klarnet hodet.

Her er noen aktivitetstips:

  • Gå, løp eller sykle til og fra jobb, om mulig.
  • Velg trappen i stedet for heisen.
  • Drikk mer vann – ta korte pauser for å fylle glasset/flasken.
  • Ta møtet utendørs! Hvis du og en kollega skal diskutere en problemstilling kan dere ta praten gjennom en rusletur.
  • Reis deg og gå bort til kollegaen din, i stedet for å sende en e-post.
  • Kommer det besøk til deg? Møt de i resepsjonen.
  • Bytt sittestilling, og bruk heve- og senkefunksjon på pulten din om du har dette!
  • Ta noen armhevinger mot pulten, knebøy og legghev.
  • Stå og gå når du prater i telefon.

Kilde: NRK og HelseNorge.

Yoga

Kontakt oss

Ring oss:

02136 eller +47 21 93 31 00 (fra utlandet)

Send e-post:

kundeservice@trollforsikring.no

Adresse:

Munkedamsveien 35
Postboks 1442 Vika
0115 Oslo

Org.nr: 991 226 281